** Tolheffing Duitsland. Dit artikel zal continu worden bijgewerkt wanneer er nieuws of wijzigingen zijn. Updates met datum vind je onderaan dit artikel. Tevens zijn we benieuwd naar je mening over de tolplannen. Laat een reactie achter onderaan de pagina bij reacties! **
De tolheffing die Duitsland wil gaan invoeren zal ook voor de Eifel gaan gelden. Of je nu op de snelweg of op secundaire wegen gaat rijden, vanaf 2016 kun je niet meer zonder tolvignet naar Duitsland.
Update: De tolheffing zal voor buitenlanders uitsluitend gelden op de duitse Autobahn, de snelwegen dus. Wil je zonder tol te betalen naar de Eifel, dan moet je dus de snelwegen vermijden.
Update. Het Europese Hof van Justitie heeft in juni 2019 geoordeeld dat de tolheffing in strijd is met de Europese regels en discrimineert. De tolheffing op de duitse wegen is dus (voorlopig) van de baan.
Sinds de plannen voor tolheffing bekend gemaakt zijn door de Duitse regering heeft dit nogal wat stof doen opwaaien. Niet alleen in Duitsland zelf maar met name in Nederland. Wij nederlanders komen immers nog wel eens in Duitsland. Duitsland is ook het meest populaire vakantieland.
Ook gaan we nogal eens voor een weekendje weg naar onze ooster buren. En wat te denken van de vele nederlanders die iets dichter bij de grens wonen en regelmatig hun boodschappen doen of tanken in Duitsland. Door de tolplannen zal dit allemaal duurder gaan worden.
Ook wanneer je naar de Eifel gaat zal je straks een tolvignet moeten aanschaffen. De tol gaat namelijk in heel Duitsland gelden op zowel de snelwegen als secundaire wegen, overal dus.
Een overzicht van de plannen voor de tolheffing in Duitsland:
– Wanneer bekend gemaakt:
De Duitse minster van verkeer heeft op 7 juli 2014 de tolplannen voor Duitsland bekend gemaakt.
– Vanaf wanneer moet er tol worden betaald op de Duitse wegen:
De Duitse regering is van plan de tolheffing in te laten gaan per 1 januari 2016. Dit is nu minstens met een jaar uitgesteld tot 2017.
– Voor wie gaat de tol gelden:
Voor iedereen die in of door Duitsland rijdt, zowel buitenlanders als de Duitsers zelf.
– Op welke wegen is de tol van toepassing:
Op alle wegen in Duitsland. Dus niet alleen op de Duitse Autobahn maar ook op alle andere wegen. Aanpassing: Voor buitenlanders geldt de tolheffing uitsluitend voor de Autobahn, de snelwegen dus. Op de Bundesstrassen, de overige wegen is geen tolvignet benodigd. De duitsers zelf moeten wel voor alle wegen een tolvignet hebben.
– Hoe gaat de tolheffing in zijn werk:
Door middel van (elektronische) vignetten (tolvignetten voor achter de voorruit). In de praktijk zal een sticker niet nodig zijn omdat er middels camera’s boven de snelwegen wordt gecontroleerd of er voor je kenteken tol is betaald. Dit gebeurt nu ook al met de tolheffing voor vrachtwagens in Duitsland.
– Welke tolvignetten komen er en wat gaan ze kosten:
Voor 10 dagen € 10,-. Voor 2 maanden € 20,-. Voor een jaar gemiddeld € 100,- (Bij tolvignet voor een jaar is het afhankelijk van het soort auto. Kleine nieuwe benzine auto betaalt minder dan een grotere diesel). Update: Prijzen zullen worden verlaagd. Bij invoering zou een 10 dagen vignet nu € 2,50 gaan kosten.
– Waar kun je een tolvignet aanschaffen:
Onder andere online of aan de grens bij de tankstations.
– Heb je voor de motor ook een tolvignet nodig:
Ja, de tolheffing gaat ook voor motorrijders gelden. Update: motorrijders zijn vooralsnog vrijgesteld van tol evenals elektrische auto’s.
– Wat gebeurt er als ik geen tolvignet aanschaf en dus geen tol betaal maar wel op de duitse Autobahn ga rijden?
Dan riskeer je een boete die de eerste keer dat je gepakt wordt € 150,- bedraagt en kan oplopen tot € 240,- wanneer je vaker wordt gepakt zonder tolvignet.
– Blijft de milieusticker voor de (grotere) steden in Duitsland ook gelden als de tol wordt ingevoerd:
Ja, de milieusticker blijft ook verplicht voor de aangegeven steden en gebieden in Duitsland. Lees hier alles over in ons artikel: Milieusticker Duitsland: Alles wat je moet weten.
Dat de Duitse plannen voor tolheffing op zoveel verzet stuit heeft natuurlijk hoofdzakelijk te maken met het feit dat het rijden door Duitsland meer geld gaat kosten. Vooral wanneer je even boodschappen wil doen of de tank wil volgooien.
Wanneer je een paar weken op vakantie gaat in Duitsland (naar de Eifel uiteraard) tja dan kun je je afvragen of het nou zo’n ramp is om € 20,- voor een vignet te betalen. Maar als je er meerdere keren per jaar komt dan zit je toch al gauw aan een jaarvignet en dat is natuurlijk wel even wat duurder.
Verder vinden veel mensen en organisaties, zoals bijvoorbeeld de ANWB, de tolplannen in strijd met het vrije verkeer binnen de Europese Unie. En omdat de Duitsers zelf weliswaar ook een tolvignet moeten aanschaffen maar dit gecompenseerd krijgen via hun wegenbelasting, staat dit nogal haaks op de Europese gedachte.
Hoeveel protest er ook is momenteel tegen de invoering van de tol in Duitsland, het lijkt erop dat Duitsland absoluut deze plannen gaat doorzetten en de tolheffing gaat invoeren per 1 januari 2016.
Wij zijn benieuwd wat jij vindt van de tolheffing in Duitsland. Laat het weten bij de reacties hier onder dit artikel.
Wil je de petitie tegen de tolheffing tekenen die de ANWB is gestart dan kun je dat op hun website doen: ANWB petitie tekenen tegen de tolheffing in Duitsland.
Dit artikel zullen wij de komende tijd gaan bijwerken als er nieuwe ontwikkelingen zijn, wijzigingen komen of nieuws is over de tolheffing in Duitsland. Kom dus regelmatig weer even terug op Eifel Info voor het laatste nieuws over de tolheffing in Duitsland.
Updates over de tolheffing in Duitsland:
Update tolheffing Duitsland 1 september 2014:
De bondskanslier van Duitsland, Angela Merkel, heeft ook definitief haar goedkeuring gegeven voor de tolplannen in Duitsland. Wel heeft ze gezegd dat nog niet beslist is of het ook daadwerkelijk op alle wegen in Duitsland gaat gelden of alleen op de Autobahn, de duitse snelwegen. Aanleiding was onenigheid binnen de eigen partij over de uitvoering.
De minster van financiën, een partijgenoot van de minster van verkeer, welke de omstreden plannen heeft bedacht, kwam met een alternatief plan wat opschudding veroorzaakte binnen de partij.
Maar er zijn ook partijgenoten, uit aan Nederland grenzende deelstaten, die helemaal tegen de plannen zijn. In de grensplaatsen zullen namelijk veel inkomsten gaan wegvallen wanneer de tolheffing gaat komen.
Update tolheffing Duitsland 2 september 2014:
De ANWB heeft in Brussel bij het Europees Parlement 42.000 handtekeningen, tegen de voorgenomen tolheffing in Duitsland, overhandigd. Hiermee protesteert de ANWB zelf en namens vele nederlanders tegen de tolplannen van Duitsland.
Deze plannen zijn volgens de ANWB discriminatie aangezien de duitsers de tol vergoed krijgen via hun wegenbelasting. Ook in andere aangrenzende landen zoals België en Luxemburg komt steeds meer verzet tegen de tolheffing in Duitsland.
Update tolheffing Duitsland november 2014:
De plannen voor de tolheffing in Duitsland zijn er nog niet doorheen en goedgekeurd of binnen de duitse regering wordt al opnieuw gediscussieerd over aanpassing, namelijk een spitsheffing. Om files te verminderen zal er tijdens het rijden in de spits meer tol betaald moeten worden.
Bedenker van het hele tolplan, verkeersminster Alexander Dobrindt, is hier echter op tegen. Hij wil niet van iedereen alle verkeersbewegingen vast (laten) leggen.
Update tolheffing Duitsland januari 2015:
Violeta Bulc, EU-commissaris van verkeer, onderzoekt de mogelijkheden van een tolplan voor heel Europa. Automobilisten gaan dan betalen voor het aantal kilometers dat ze rijden. Of alle lidstaten dan ook daadwerkelijk verplicht worden hieraan mee te doen en op welke wijze laat ze daarbij nog in het midden.
De mogelijkheden voor een europees tolplan worden bekeken momenteel. Dit zou inhouden dat de tolheffing op de duitse wegen mogelijk van de baan zou kunnen gaan.
De duitse minister van verkeer Alexander Dobrindt gelooft niet dat er zo snel of überhaupt een Europese tol komt. Vooralsnog laat hij de plannen gewoon doorgaan en zal volgend jaar de tol voor de wegen in Duitsland worden ingevoerd.
De EU-commissaris van verkeer wilde zich nu nog niet uitlaten over de duitse tolplannen maar wil afwachten of het duitse parlement instemt en daarna zal het plan getoetst worden of het niet in strijd is met de europese wetgeving. Eén ding durven wij te voorspellen; die tol in Duitsland gaat gewoon komen.
Update tolheffing Duitsland februari 2015 :
De Duitse Bondsraad (de Duitse eerste kamer) heeft het tolplan voor Duitsland “gekraakt”. De Duitse media melden dat de Bondsraad met (grote) meerderheid zich tegen de tolplannen van minister Dobrindt heeft uitgesproken. Volgens een grote meerderheid is het tolplan in strijd met de Europese regelgeving.
Bovendien is het hele plan om tol te gaan heffen in Duitsland schadelijk voor de economie in de grensregio’s.
Verder wordt er getwijfeld over de uitvoerbaarheid van de plannen en de enorme bureaucratie die de tolheffing gaat meebrengen. Duitsers moeten wel tol betalen maar zouden worden gecompenseerd via de wegenbelasting of op andere wijze.
Dit zou nogal lastig en omslachtig te regelen zijn waardoor uiteindelijk ook de Duitsers toch de rekening gepresenteerd krijgen. Ook de enorme verzetten tegen de tolplannen van de buurlanden zoals Nederland, België en Oostenrijk spelen mee.
De Bondsraad denkt dat de duitse regering de tolplannen niet kan invoeren zonder toestemming van de raad. Maar de Duitse regering denkt daar anders over en is voornemens de invoering gewoon door te laten gaan.
Als uiteindelijk er een juridische strijd gaat losbarsten over de invoering van de tolheffing is het nog maar de vraag of de ingangsdatum van 2016 gehaald gaat worden.
Het jaar erop zijn er verkiezingen dus ook dan wordt het twijfelachtig aangezien de politiek zijn vingers daar ook niet aan wil branden in een verkiezingsjaar. Onder de Duitsers is de tolheffing ook zeer impopulair. Slechts maximaal 39% is voorstander. Hoe dan ook, het blijft een spannend verhaal.
De minster wil vooralsnog niet wijken en blijft bij invoering per 2016. We horen er ongetwijfeld nog veel over de komende tijd.
Update tolheffing Duitsland eind februari 2015:
Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel hebben juristen van de Europese Commissie gekeken naar de Tolplannen van Duitsland. Zij hebben er niet veel van heel gelaten. De tolheffing op de wegen in Duitsland is discriminatie volgens hen. Bovendien zijn de bedragen die gevraagd worden voor de tol veel te hoog.
De bevindingen zouden een flinke vertraging kunnen betekenen voor de invoering van de tolheffing die staat gepland op januari 2016 of misschien dat het zelfs helemaal niet doorgaat. De “strijd” blijft echter voortduren en de Duitsers lijken nog steeds hun plannen door te zetten. Dit ook ondanks de hevige verzetten en discussies in de Duitse regering zelf waar eind deze maand het onderwerp (weer) aan de orde kwam. Wordt uiteraard weer vervolgd.
Update tolheffing Duitsland maart 2015:
De opbrengsten van de omstreden tolheffing blijken veel lager uit te vallen dan aanvankelijk berekend. Alexander Dobrindt, de Duitse minster van verkeer heeft altijd gezegd dat de tolheffing zo’n 700 miljoen Euro zou opleveren van buitenlandse voertuigen die jaarlijks door Duitsland rijden.
Het financiële plaatje rammelt echter aan alle kanten blijkt nu. Volgens de krant Bild, is er door onderzoeksbureau Schmid Mobility Solutions een grondig onderzoek gedaan naar de hele tolheffing. Dit onderzoek gebeurde in opdacht van de Groenen in de Bondsdag. Dit onderzoek laat niet veel heel van de eerder gepresenteerde opbrengsten en berekeningen. De daadwerkelijke opbrengst van de tolheffing zou slechts de helft bedragen van de 700 miljoen Euro die de minister had laten berekenen.
De minister is namelijk uitgegaan van tussen de 130 en 170 miljoen buitenlandse auto’s per jaar. Dit is echter een dubbeltelling geweest want ook het uitgaande verkeer is meegenomen in de berekeningen. Het juiste aantal auto’s zou zo’n 70,4 miljoen bedragen. Een behoorlijk verschil dus. Of dit daadwerkelijk invloed gaat hebben op de uiteindelijke beslissing of de tolplannen in Duitsland doorgaan in 2016 is de vraag.
Update tolheffing Duitsland eind maart 2015:
Het Duitse parlement heeft ingestemd met de tolplannen van minister Dobrindt van verkeer. De invoering van de tol op de wegen in Duitsland (en dus de Eifel) is hiermee weer een stap dichterbij.
De Duitse Bondsdag heeft met een grote meerderheid ingestemd met het plan. Nu ligt de bal bij de Europese Commissie die het tolplan nog kan tegenhouden. De Europese Commissie had eerder al aangegeven zeer kritisch te gaan kijken naar de tolplannen.
De ANWB, een groot tegenstander van de tolplannen, heeft inmiddels een brief gestuurd naar Eurocommissaris Bulc om aan te dringen op actie tegen de tol plannen van Duitsland.
Update tolheffing Duitsland mei 2015:
De Bondsraad (de Duitse Eerste Kamer) heeft ingestemd met de plannen voor de tolheffing op de wegen in Duitsland. Hiermee is in Duitsland de laatste horde genomen voor de invoering van de omstreden tolheffing op de Duitse wegen.
Al eerder stemde de Bondsdag in met de voorgenomen tolheffing. Nu ook de Bondsraad met grote meerderheid heeft ingestemd met de plannen, lijkt niets meer invoering van de tolheffing in Duitsland in de weg te staan.
Vanuit de Bondsraad was aanvankelijk meer tegenstand verwacht maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Doordat de tolplannen een onderdeel zijn van het regeerakkoord heeft minister Dobrindt van verkeer gedreigd met een regeringscrisis wanneer er tegen de plannen gestemd zou worden.
Alleen de Europese Commissie kan nu nog de tolplannen van Duitsland tegenhouden. Zij wachten de definitieve wetgeving af en zullen deze dan uitgebreid gaan toetsen. Of de tolheffing dan gaat sneuvelen is natuurlijk de grote vraag. Anders zal er al per 1 januari 2016 tol betaald moeten gaan worden op de Duitse wegen.
Update tolheffing Duitsland juni 2015:
De tolheffing voor de wegen in Duitsland is een feit . De Duitse Bonds President Joachim Gauck heeft de plannen getekend en daarmee de wet definitief gemaakt.
Hiermee zal per 1 januari 2016 op de duitse wegen de omstreden tolheffing gaan gelden. Duitsland hoopt hiermee zo’n 500 miljoen Euro per jaar te verdienen. Of ze de invoering per 1 januari 2016 gaan halen is de vraag want er moet nog heel veel geregeld worden en de druk is groot.
Het enige wat nu nog een streep kan zetten door de tolheffing is een verbod door het Europese Hof van Justitie. De EU kan nu de wet gaan toetsen en gaan aanvechten. Wanneer dit gebeurd kan het nog tot 2 jaar duren voor er een uitspraak komt.
Medio juni 2015 heeft de Duitse minister van Verkeer Dobrindt gezegd dat de invoering van de tolheffing op de wegen in Duitsland wordt uitgesteld met minstens een jaar. Planning is nu 2017. Hij benadrukte dat de tolplannen absoluut niet worden afgeschaft maar slechts uitgesteld.
Omdat de Europese Commissie zeer waarschijnlijk een juridische procedure gaat starten tegen de tolplannen van Duitsland kan de minister niet beginnen met de invoering of met de aanbesteding voor het aanleggen van de infrastructuur voor de tolheffing.
We kunnen voorlopig dus nog tolvrij door Duitsland en de Eifel rijden.
Update tolheffing Duitsland november 2016.
Het is een tijdje stil geweest rond de invoering van tolheffing in Duitsland. Echter er lijkt nu bijzonder snel verandering in te komen. Minister van Verkeer Alexander Dobrindt melde dat hij waarschijnlijk nog deze maand tot overeenstemming komt met de Europese Unie.
Door een aantal aanpassingen in het plan en door enkele concessies zal de Europese Unie naar alle waarschijnlijkheid afzien van een gang naar het Europese Hof van Justitie.
Zo worden er aanpassingen gedaan voor buitenlandse toeristen en pendelaars die kort in Duitsland zijn en gebruik maken van het wegennet. Zij zullen een lagere tol gaan betalen.
Ook het omstreden plan om Duitsers de betaalde tol via een omweg terug te laten krijgen wordt aangepast. Ook bezitters van milieu-vriendelijke auto gaan minder betalen.
Al met al lijkt dus de invoering van tolheffing in Duitsland toch nog aardig snel dichtbij te komen. Op welke termijn we het kunnen gaan verwachten en wat de definitieve uitvoering zal zijn is momenteel nog niet bekend.
Update tolheffing Duitsland december 2016.
De Europese Commissie heeft nu de tol plannen defintief goedgekeurd. Nederland en België hebben echter al aangekondigd dit aan te gaan vechten, wat waarschijnlijk niet veel kans op slagen heeft.
Of en wanneer de tolheffing er definitief gaat komen is afwachten tot er in Duitsland een nieuwe regering is in het najaar van 2017.
Update tolheffing Duitsland januari 2017.
De Duitse regering heeft de tolplannen goedgekeurd. Minister Dobrindt heeft de plannen aangepast aan de eisen van de EU.
Het Duitse parlement moet de plannen nu nog goedkeuren. De tolheffing zal ingaan in 2019.
Update juni 2019.
Het tolheffingplan van Duitsland kan weggegooid worden. Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat het tolplan in strijd is met de Europese regels en discriminerend is. Dit vanwege het feit dat de duitsers compensatie kregen via hun wegenbelasting.
Dat de tolheffing op de duitse autosnelwegen nu (voorlopig) van de baan is, is voor velen een grote overwinning en opluchting.
Misschien wil je ook lezen:
- Milieusticker Duitsland: Alles wat je moet weten
- Tanken in Duitsland is goedkoper
- Vakantiehuizen en aanbiedingen in de Eifel
KC zegt
Waar kan ik de kosten voor een vignet declareren wanneer ik in Duitsland moet zijn voor mantelzorg voor mijn familie>
Henk Kruijssen zegt
Ergens heb ik gelezen dat invalide mensen vrijgesteld zijn,maar hoe moet ik laten zien dat ik invalide ben daar ik geen parkeerkaart heb omdat de parkeerplaatsen toch altijd vol staan.Als er iemand iets van weet zou ik dat graag horen op dit medium met dank Henk
Harrie Thijssen zegt
ik vindt dit geen probleem als de Duitsers hier ook tol betalen.
Jakob Laning zegt
Dan zal 2015 laatste jaar zijn dat wij op vakantie gaan in Duitsland.
rietje kuipers-lahn zegt
jammer maar wij zitten nu eenmaal in het schrobputje Belgie begint ook al en het braafste kind van de klas Nederland laat het allemaal weer lijdzaam toe laten zij ook tol heffen voor buitenlanders dan zijn we gelijk en dan hebben we het over 1 Europa laat mij niet lachen
N. Bijl zegt
Als alle landen inderdaad meer geld nodig hebben, lees: willen inkasseren, dan lijkt het mij het meest zinvol om in alle landen de wegenbelasting (helaas) voor een ieder wat te verhogen. Hiermede worden dure en kosten-verslindende inkasseringssystemen vermeden. Dure systemen en controles reduceren zeker de helft van de inkomsten.
Geen enkele automobilist heeft er baat bij dat de helft van zijn tolgeld hierdoor verdwijnt.
M. Alderwireldt zegt
Mooie internet-pagina met héél veel info, maar al bij al is slechts de aller-LAATSTE entry momenteel van belang, t.t.z. “niet voor 2019”!
Daarom raad ik u aan om de volgorde van de entries om te keren zodat de meest recentste info helemaal bovenaan komt te staan.
Desalniettemin: van harte proficiat met jullie fantastische internet-site over de Eifel!